5. 3. 2011

Borderlands

Dohrál jsem včera na PS3 Borderlands, a tak nastal vhodný čas, abych si zapsal své dojmy z této hry. To že jsem Borderlands dohrál je v podstatě prestižní ocenění, vzhledem k tomu, že většinu her nikdy nedohraju, protože mě příliš brzo omrzí. Na PS3 je to z teprve moje 3. dohraná hra. Svouzábavností se proto může zařadit mezi velikány Metal Gear Solid 4 a HeavyRain.

Herní mechanismus je střílečka v otevřeném světě s prvky RPG. Co rozhodně pocítíte je levelování. Hra je udělána tak, že potvory o pár levelů jsou téměř nezničitelné a naopak potvory o pár levelů níž umírají prakticky už jen od vašeho pohledu. Zde tedy opravdu nezáleží na dovednostech hráče, ale spíš dovednostech jeho postavy. Ale hlavní náplní je střílení a střílení. Nic jiného se vlastně ve hře ani dělat nedá.

Nejsem si tak úplně jist, jak tuto hru hodnotit. Na jednu stranu jsem po dohrání cítil jisté zklamání, na druhou stranu mám chuť si to zahrát ještě jednou. Takže tato hra rozhodně dobře pobaví, což je to hlavní, nicméne i něčím zklame.

 To co zklamalo mě byl v první řadě závěr, protože byl takový nijaký. Zabil jsem posledního bose a spustili se závěrečné titulky. Očekával bych trochu slávy, nějaký ten filmeček na závěr, prostě trochu nějaké té show, odměnu za vynaložené úsilí.


Druhé zklamání pramění z nedokončených questů kvůli bugům ve hře. Někdy v průběhu hraní Borderlands jsem zkoušel i hraní online. Po té, co jsem  se připojil ke hře někoho jiného, mi samy od sebe naskákaly  nějaké questy, které jsem musel splnit i po té, co už jsem hrál zase sám. Mezi nimi byl i tutorialový quest hned ze začátku hry, že si mám koupit štít a oznámit to Zedovi. Štít jsem koupil, ale protože Zed už na svém místě nebyl, nemám to komu oznámit a tudíž je quest nesplnitelný. A jsem si přitom jist, že už jsem ho jednou splnil. 

Pravděpodobně díky tomu ani nemůžu získat trofej za splnění všech questů v této oblasti. A stejná chyba se opakujze v pozdější fázi hry, kdy mám oznámit splnění jednoho questu Tannis a hra mě naviguje na
místo, kde už Tannis není.

Další nedostatek hry je, že se potvora občas někde zasekne, resp. mě nevidí a já ji v klidu mohu ustřílet. Nutno říct, že u některých opravdu tuhých potvor jsem toho rád využil, ale připravil jsem se tím o pocit vítězství.

Další věc která zamrzí je víceméně mrtvý svět. NPC jsou statické postavy stále na stejném místě, které rozdávají questy. S tím souvisí i absence náhodných generických questů. Těch normálních není mnoho a po jejich splnění ve světě Borderlands není co dělat a ta mrtvost z něj opravdu čiší.

Poněkud nešťastně je vyřešen i respavn. Po smrti postavy se nehraje znovu, jen se oživí postava a pokračuje se dál. Potvory tedy zůstávají poraněné a podobně. Porazit bose je proto velmi snadné. Poblíž bose je vždy respawn, takže je to jen otázka času, kdy ho hráč udolá. A ten pocit vítězství nad ním potom není to úplně pravé.


Ocenil bych, kdyby existovala větší nabídka revolverů, protože jsem hodně dlouho hrál s revolverem za 4000$ a pak dlouho dlouho nic a až v samotném závěru hry jsem získal bombastický revolver za 21000$. Ale možná jsem měl jen na revolvery smůlu, protože u jiných zbraní to bylo OK. Naopak odstřelovací pušky mě vyloženě potěšily, byl jich velký výběr a jednu hodně dobrou jsem získla poměrně brzo a vydržela mi pak až do konce.

Co se týče příběhu, nebyl nijak zváštní a ani jsem ho moc nesledoval. A řekl bych, že to té hře kupodivu prospívá, protože je díky tomu znovuhratelná. Z výše uvedeného je vidět, že Borderlands ani zdaleka není dokonalá hra a má řadu nedostatků. Přesto je nesmírně zábavná. V první řadě je to střílečka a to dobrá střílečka, přestřelky s protivníky jsou napínavé a zábavné, ovládání je excelentní  Dobře motivující je i získávání stále nových a lepších zbraní a vývoj postavy.

Zbraní je ve hře několik typů. Pistole, revolvery, samopaly, útočné pušky, odstřelovačky a další. Přičemž každý typ má desítky různě vzácných druhů (o vzácnosti se informuje barvou názvu zbraně, jak je obvyklé v MMORPG). Každý druh zbraně má náhodně generované vlastnosti, bonusy i zápory, takže se dá říct, že žádně dvě zbraně nejsou stejné. Hezké na tom je, že každý kousek má  také svou vlastní (rovněž automaticky generovanou) grafiku.

Získávání nových a lepších zbraní přináší uspokojení po celou hru a i v jejím závěru dokázalo překvapit. Mě třeba velmi potěšil revolver, kterému neubývala munice.Škoda že jsem ho získal až na závěr.

Vývoj postavy se od klasických RPG trochu liší. Nevybírá se rasa, ale jen povolání, přesněji vybírá se jedna ze čtyř postav za kterou hráč hraje. Postavě se nevyvíjí primární vlastnosti jako síla, inteligence a podobně. Vyvíjí se jen její dovednosti. Automaticky se vyvíjí dovednost střílet se zbraněmi a to inteligentně na základě toho, jak moc se nimi střílí. Čím víc postava nějaký typ zbraně používá, tím je s ní lepší. Proto je lepší používat co nejmenší počet typů zbraní, třeba jen odstřelovačky a revolvery.


Ručně se přidělují body různým dovednostem, každé dovednosti jde přidělit až 5 bodů. Každé ze čtyř povolání má vlastní dovednosti a každé povolání se může ubírat třemi směry, ale je možná i jejich kombinace. Na lepší dovednosti hráč dosáhne, až po nasázení bodů do těch slabších. Dovednosti mají 4 úrovně a je potřeba vložit alespoň pět bodů zkušenosti do jedné úrovně v jednom směru, aby se zpřístupnila další úroveň v tomto směru. S každým novým levelem hráč dostane pouze jeden dovednostní bod. V mám případě jsem hru dohrál na 36 levelu, z čehož lze po shlédnutí následujícího obrázku odvodit, že hráč ani zdaleka nedosáhne na všechny dovednosti a musí pečlivě vybírat, co chce umět. No, vlastně zas tak pečlivě ne, za malý poplatek je možno body kdykoli přerozdělit.

1 komentář:

  1. Souhlas se vším co tu píšeš, ale nevím jak bych to dohrál bez kamaráda přes v MP Gamespy, kterej ale ne vždy funguje.

    Prkenost postav a dialogy mi připomínají TES III Morrowind, ale to je 10 let zpět.

    Kreslený styl je hezký a skoro si myslím, že je dobře, že Gearbox upustili od realistického pojetí, protože poslední BiA nevypadalo nic moc.

    Jinak je to dorá hra.

    OdpovědětVymazat