14. 3. 2011

Uncharted 2

Tak jsem před chvílí dohrál Uncharted 2 a je to pecka. Odehrál jsem ji za pět dní a herní dobu bych odhadnul na 12 hodin. Součástí hry jsou ale perfektní statistiky, takže podle nich jsem hru dohrál za 14 hodin a 21 minut, z toho jsem dvě a tři čtvrtě hodiny prostál. Nevím jestli do doby stání jsou započteny i ingame videa.

Že by ta hra měla být dobrá jsem věděl, předchází ji sláva. Ale měl jsem o ní trochu jiné představy, takže mě i tak příjemně překvapila. Myslel jsem si, že to bude nudná koridorová střílečka, ale je to nádherně zpracovaný příběh typu Indiana Jonese z pohledu třetí osoby.

Indiana Jones ... ehm, tedy vlastně Nathan Drake
Ve hře se střílí hodně, ale je možná (nikoli nutná) i stealth akce a boj bez zbraně. Krom toho se ve hře hodně šplhá, skáče a vůbec hledá cesta, kudy dál. Také bude nutno vyřešit pár logických hádanek. Ale není to nic obtížného. Nejtěžší na té hře jsou přeci jenom přestřelky, to ostatní je příjemné oživení, aby se to střílení neomrzelo. Ale s obtížností "Normal" ani ty přestřelky nejsou náročné. Nepřátelům dlouho trvá, než vás trefí a také toho hodně vydržíte. Nedělal jsem si čárky, ale mám pocit, že nejvíc smrtí jsem měl z důvodu pádu.

A kdybyste přeci jenom nevěděli, tak vám hra napoví. Například stojíte před bránou a parťák vám říká, bacha, je tady alarm, běž ho vypnout. A když nebudete vědět jak, tak vám hra po chvíli nabídne hint a řekne vám, ať od alarmu sledujete dráty. Ty vás pak dovedou ke skříňce, kde je možno alarm vypnout.


 Samotný příběh není žádná extra třída. Hledání magického kamene ve stopách Marca Pola umožňující získat světovládu, po kterém jdou i neschopní padouši. Nathan jim musí vždy napovědět kudy dál a oni ho pak vždy na oplátku odsunou stranou. No, je lepší se nad tím příběhem moc nezamýšlet. Cestou čas od času Nathana provázejí dvě pěkný ženský, a vyjímečně i nějaký ten chlap. Společníci občas pomohou i v nějaké té přestřelce. Mají nekonečný počet nábojů, jsou nesmrtelní, nic moc netrefí, ale aspoň rozptýlí pozornost nepřítele. Občas vás taky naštvou, když vám zlikvidují nepřítele, kterého jste si chtěli zlikvidovat sami nějakým tím speciálním způsobem pro získání PS3 trofejí.

Elen je andílek

Chloe je taky hodná, ale má dáblíka v těle
Co tuto hru tvoří výjimečnou je její zpracování. Především grafické. Já si moc na grafiku u her nepotrpím a klidně si zahraju hru v ASCII grafice, ale umím ocenit kus poctivé práce, která stojí za Unchrated 2. Někde v diskuzi nebo v nějaké recenzi jsem si přečetl, že Uncharted 2 má neuvěřitelně ostré textury.

Já si ale myslím, že kouzlo této hry nespočívá až tak v technologii, jako v neuvěřitelné práci grafiků s úžasným smyslem pro detail. Navíc se grafika ve hře neopakuje, není tam jeden dům jako druhý, každý je poctivě udělaný zvlášť. A týká se to i interiérů, které jsou rozmanité a hlavně velmi uvěřitelné. Takto pečlivě jsou zpracovány i třeba místnosti, kterými jen projdete a nijak se v nich nezdržujete. Při tom všem vás hra provede mnoha lokacemi, exteriéry i interiéry, pralesy, hory, v létě i ve sněhu, v starobylých chrámech, zničeném městě, ve vlaku a mnoha dalších.
Nathan občas dostane pěknou nakladačku

Přestřelky mají šťávu

Hra podporuje systém krytí

Detail s kterým je vytvořeno prostředí je fantastický


A tohle běží na PS3, která má jen 256 MB paměti ram

Změna prostředí nese s sebou změnu stylu grafiky.



Tuto uvěřitelnost prostředí bohužel trochu narušují některé designové prvky hry. V první řadě to je příliš okaté umístění zbraní. Potřebujete přejít most a na jeho druhé straně stojí odstřelovači. A co nevidíte, na začátku mostu je bedna za kterou se můžete skrýt a na ní leží připravená odstřelovačka. To je jak pěst na oko. I člověk pohlcený akcí si okamžitě uvědomí, že hraje hru a že mu to takto připravili designeři, začne nad tím přemítat a je to nepříjemný rušivý element.

Podobně, ale ne tak často si to uvědomíte u naskriptovaných nepřátel. Většinou je to OK, ale někdy ta umělost jejich chování taky praští do očí. A to samé jsou některé zvláštní situace, které vám herní designeři připravili a v rámci toho trochu změnili herní pravidla. Například nemůžete seskočit, kde byste normálně mohli. Nebo po tom co vám dojde munice se vám zázračně obnoví, přestože běžně se to neděje a musíte střelivem šetřit.



Ale to jsou jen drobné vady na kráse, které nemají vliv na hratelnost titulu. Podobně jako kdysi na MGS4 jsem se chtěl i na Uncharted 2 jenom podívat, maje rozehranou Resistance 2, a už jsem se od této hry neodtrhl, dokud jsem ji nedohrál. A to je známka nejvyšší kvality.

Uncharted 2 podporuje systém trofejí. Jejich implementace a podpora má podle mě ideální podobu. V první řadě nejsou spojeny s příběhem a úkoly ve hře, ale výkonem hráče. Díky tomu nedostanete např. žádnou trofej za poražení bose, a tedy vlastně bezpracně. Vždy pro to musíte udělat něco navíc, třeba dosáhnout určitý počet headshotů nebo zabitých nepřátel jednou zbraní a podobné věci, které nejsou nutné pro postup ve hře.

Hodně trofejí se dá např. získat za nalezení pokladů, kterých je ve hře porůznu ukrytých 100. Já jsem jich přitom při běžném hraní našel jen 21. S ohledem na to je perfektni možnost zahrát si opakovaně jakoukoliv z 26 kapitol. Zvláště když u každé kapitoly je informace, kolik pokladů v ní ještě zbývá k nalezení.

Lovu trofejí napomáhá i to, že ve hře získáváte medaile identické s trofejemi. Jejich výhodou oproti trofejím je, že se rovnou ve hře můžete podívat které jste získali a které vám ještě schází a nemusíte kvůli tímu ukončovat hru. Nápomocné jsou i herní statistiky, které jsou ve hře dostupné.

Takto pojaté trofeje se mi líbí, protože nenarušují hru. Človek si může vklidu zahrát hru pro ni samotnou a pořádně si ji užít aniž by si požitek z příběhu kazil lovem trofejí. A po dohrání hry se může zaměřit na trofeje a hrát jednotlivé kapitoly pro získání trofejí s tím, že už naopak může kašlat na příběh a přeskakovat v tu chvíli nazajímavé pasáže a několika minutové cut scény. Chytře se tak prodlužuje zábavnost hry.

A komu by to bylo málo, tak má ještě k dispozici multiplayer. K němu nemohu zatím nic říct, protože jsem se jím dosud nezabýval.

2 komentáře:

  1. A v tom je ta potíž, v tom střílení. Hrál jsem obě dema a přestalo mě to bavit, kdž se začalo střílet..šťávu to nemá a prakticky v každé TPS si zastřílím lépe. :(

    Škoda, že autoři nedokázali vyplnit tak pěknou hru, s dobrodružným námětem něčím jiným a střílení nechat dejme tomu slabých 20% hry, třeba na konci.
    Navíc nesnáším Indianu Jonese a Tomb Raider taky dvakrát nemusím. Drake sice není extra sympaťák, ale snesl bych ho, nebýt té náplně obou her.

    OdpovědětVymazat
  2. Střílení v Uncharted je úplně v pohodě. Jestli s ním máš problém, je chyba u tebe, protože Uncharted 2 kandiduje na nejoblíbenější PS3 hru vůbec. A to by tak nebylo, kdyby se většině hráčů nelíbila hlavní náplň hry.

    A když uvádíš, že se ti ani nelíbí tento žánr, tak je jasné odkud vítr vane. Jsi zaujatý a divím se, že ztrácíš čas a zabýváš se hrou, která není pro tebe. Já nemám třeba rád závodní hry, tak je ignoruji, nepíšu ke každé závodní hře, jak je její hlavní náplň nezábavná.

    OdpovědětVymazat