6. 3. 2011

Warhammer 44000: Squad Command


Mám rád prostředí Warhammeru a mám rád tahové taktické hry. Tyto dvě věci se prolínají ve skvělé hře Warhammer 40 000: Squad Command pro herní konzoli PSP.

A protože jsem tuto hru právě dohrál, je vhodný čas na její zhodnocení. Musím prozradit, že s PSP zase až tolik času netrávím, takže jsem ji začal hrát už před dvěma roky a pak, po dlouhé pauze, jsem dohrál poslední misi. Mezi tím jsem samozřejmě hrál na PSP i jiné hry.

Koukal jsem na hodnocení této hry na metacitic.com a s překvapením zjistil, že tato hra má velmi nízké průměrné hodnocení 6,7 od recenzentů. Reputaci ji napravuje průměrné hodnocení od hráčů, které je pěkných 8,0.

Osobně jsem s touto hrou nadmíru spokojen. Není na ní nic, co by mi vyloženě vadilo, je hezká, propracovaná a zábavná. Jediné co by ji šlo vyčítat je její krátkost v single playeru, no ale vzhledem k tomu jak dlouho jsem ji hrál, tak ani to by nebylo ode mne tak úplně fér. Ale je pravda, že má pouhých 15 misí a každá se dá dohrát do hodiny i dřív, záleží na stylu hraní.


Z tohoto úhlu pohledu je nevýhodou, že mise jsou na sobě nezávislé. Každá mise má stejné výchozí podmínky bez ohledu na to, jak člověk dohraje tu předchozí. Takže i když vám pomřou všechny jednotky kromě poslední, tak se to na další misi nijak neprojeví.

Díky tomu se dá každá mise projet docela rychle. Když si dá ale hráč záležet, aby mu přežily všechny jednotky, už to tak jednoduché a rychlé není. Bohužel k takovému chování hráč není motivován, a je to jen na něm, jak si tuhle hru zahraje a užije.

Na druhou stranu, díky nezávislým misím, hra umožňuje se k jakékoli misi kdykoli vrátit a hrát ji opakovaně ve snaze zahrát ji lépe a dosáhnout vyššího skóre. A koho opakování misí nebaví, ten má možnost multiplayeru a hraní hry proti živým hráčům.


Velmi na hře oceňuji, že není repetetivní. V každé misi je něco nového, nové zbraně nebo jednotky vlastní i soupeře. Takže i když cíle mise nejsou zrovna nápadité a vždycky se zvrhnou na znič všechny soupeřovy jednotky, tak jsou zábavné.

Jednotky s kterými hráč hraje jsou v každé misi pevně dané, ale může si je podle svého vybavit zbraněmi a municí. Váha zbraní a munice se projevují na rychlosti jednotky, takže ne vždy je nejvhodnější jednotku vybavit maximem možného. A také v některých situacích je lepší mít ostřelovače a v některých zase spíš chlapa s brokovnicí, takže je vhodné vybavení kombinovat.

Taktická část je mimořádně výborně zpracovaná. Základem hraní jsou akční body. Čím je jednotka rychlejší, tím více má akčních bodů. Záleží to od druhu jednotky a zbraní kterými je vybavena a množství munice, které ji naložíme. S ubývající municí jednotka zrychluje (zvyšuje se jí množství akčních bodů). Každá činnost stojí pevně daný počet bodů s výjimkou střelby. U střelby je daný minimální počet akčních bodů, ale můžeme přidat kolik chceme dalších podobně jako ve hře Jagged Aliance. Čím víc jich přidáme, tím je střelba přesnější. Přesnost střelby je ve hře krásně a originálně vizualizována.

Na rozdíl od řady jiných taktických her jednotka není nijak omezena v tom, jak může vyčerpat své akční body. Může během jednoho kola klidně vykouknout, vystřelit a zase se schovat a nebo třeba vystřelit čtyřikrát bez pohybu (v ředě her se může jednotka za kolo pohnout a provést akci jenom jednou). Jednotce lze také nějaké akční body nechat (podobně jako ve hře UFO: Enemy Unknown) a pokud během pohybu nepřítele tento vstoupí do jejího zorného úhlu, tak po něm automaticky vystřelí.

Zorný úhel je vizualizován stejně jako ve hře Commandos kruhovou výsečí. Na rozdíl od Commandos se to netýká jen nepřátel (červená výseč), ale i vlastních jednotek (zelená výseč, která je vidět jen u aktivní jednotky). Ja tak bez pochyb jasné, kam může nebo nemůže jednotka vstoupit a nebo které území hlídá.


V recenzích jsem četl stížnosti na špatný rozhled. Já osobně s tím neměl problém. Je pravda, že není vidět najednou příli rozsáhlé území. Ale zaprvé se dá jednoduše zobrazit mapa celého území, na které jsou vidět i všechny jednotky v dohledu a kam se dívají a za druhé jsou na okrajích výhledu značky, které signalizují, že tímto směrem je nepřítel.Čím je značka větší, tím je blíž a je dokonce rozlišeno, jestli se jedná o přímou nebo nepřímou viditelnost, tedy jestli je v dostřelu právě aktivní jednotky. Díky této originální vlastnosti jsem neměl žádný problém s orientací ve hře.


Další nádhernou vlastností této hry je zničitelnost prostředí. Zničit se dá snad úplně vše, včetně stěn budov, takže si člověk může udělat průchod kde se mu zlíbí, má-li dostatek pořádně silné munice.

Ve hře je odhadem kolem 7 ovladatelných jednotek, což není mnoho, ale doplňuje to zhruba 10 různých volitelných zbraní, čímž se variabilita jednotek zvyšuje. Každá jednotka může mít dvě zbraně, jednu primární, kterou nelze změnit a jednu sekundární, kterou si lze vybrat.

Zbraně se výrazně liší svým účinkem, takže nejde o kosmetickou záležitost. Například odstřelovačky mají skvělou přesnost na velké vzdálenosti a vysokou účinnost, ale střelba z nich stojí mnoho akčních bodů (to jest je pomalá). Ještě větší účinnost má granátomet, ale jeho přesnost a dosah je menší, střelba z něj pomalá, munice je málo a je těžká. Brokovnice má malý dostřel, ale plošný rozsah a solidní účinnost. Takže s ní není potřeba mířit a může zasáhnout několik nepřátelských jednotek najednou a to opakovaně několikrát za kolo. A tak by se dalo pokračovat.

Umělá inteligence nepřítele není nijak zvlášť vysoká. Když jste na dohled, tak po vás prostě jde a používá spíše taktiku "nás mnoho" než co jiného. Ale netrpí ani nijak zásadními chybami, typu zaseknutý nepřítel, nebo nepřítel ignorující že po něm pálíte, takže se člověk ve výsledku docela dobře pobaví, když se naučí zvládnout vlny nepřátel, které spouští svým postupem k cíli. A pokud nechcete aby vám zhebla byť jedna jediná vaše jednotka, tak vám dají docela zabrat.

Protože je to hra z prostředí Warhammeru 40000, nepřekvapí, že ji provází i pěkně filmově zpracovaný příběh, který spojuje jednotlivé mise do jednoho celku. Pro znalce mohu uvést, že se jedná o jednu z mnoha šarvátek mezi Space Marines a Chaos Space Marines.

Dle mého názoru by tuto hru neměl minout žádný příznivce žánru tahových taktických her (někteří tomu říkají i strategie), protože to je výborně zpracovaná hra. A takových je málo nejen na PSP, ale na všech platformách. A jestli se nepletu, je to jediná tahovka ze světa Warhammeru vůbec.

A pokud byste se rádi dozvěděli něco víc o světě Warhammeru, tak na Gameparku o něm vyšel přehledový článek.

Žádné komentáře:

Okomentovat