11. 11. 2010

Samsung Galaxy Tab - první zkušenosti

Konečně jsem se dočkal a mám Galaxy Tab doma. Hrál jsem si s ním od včera nejméně 8 hodin a tak mám první dojmy a zkušenosti (a text doplňuji postupně dalšími zkušenostmi). Na úvod nutno říct, že jsem vcelku spokojen, ale od přerostlého telefonu za 18 000 Kč očekávám dokonalost a tak se zaměřuji především na nedostatky zařízení a i drobné odchylky od dokonalosti.


Hardware

Věděl jsem do čeho jdu a jaké bude mít tablet rozměry. Přesto jsem si při prvním pohledu na něj překvapeně pomyslel "ty brďo, to je kráva". Ano, tohle byl můj první dojem :-). Tablet byl umístěn v nečekaně malé krabičce, ne o moc větší než tablet, akorát tlustší.

Kromě tabletu bylo v krabičce příslušenství:

  • USB nabíječka
  • datový/napájecí kabel
  • sluchátka/handsfree
  • příručka
  • reklama na wooky
  • záruční list

Příslušenství

USB nabíječka je kompaktní a má docela zajímavé provedení. Je skládací a nemá žádný kablík. Skládá se ze dvou částí, samotného těla nabíječky a adaptéru na české zásuvky. Adaptér pro jinou zásuvku nebyl přiložen. Zásuvka pro adaptér vypadá standardizovaně a mohla by k němu jít připojit klasická napájecí šňůra běžně používaná pro spotřební elektroniku. Nevím jestli má nějaký speciální název, v příručce se tato možnost neuvádí a ani samotná šňůra není přiložena.

Nabíječka nemá žádný kablík, místo něj má jen USB zdířku, protože tablet není vybaven samostatným napájením. Napájí se přes USB datový kabel. To je docela šikovné, protože na cesty stačí brát si jen jeden kablík a jsou jím pokryty data i napájení. Z počítače bohužel tablet napájet nelze (!!! ověřit).

Nabíječka je dobře udělaná, i když je zastrčená do zásuvky, zůstává studená, pokud se tablet nenabíjí. To jest v tuto chvílí má mizivou spotřebu a nežere zbytečně proud, jako některé jiné nabíječky.

Datový kabel má na jedné straně široký Samsung konektor a na druhé straně normální USB konektor. Slouží jak k propojení s počítačem, tak s nabíječkou. Kablík je docela tlustý a asi metr dlouhý. To je na jednu stranu fajn, protože se nezaplétá, ale na druhou stranu nepříjemně málo, pokud budete chtít nabíjet a zároveň na tabletu pracovat. Zkuste si představit, že musíte být s tabletem několik hodin metr od zásuvky. Řešit se to samozřejmě dá, třeba elektrickou prodlužovačkou, USB prodlužovačkou a nebo připojením nabíječky přes elektrickou šňůru na místo českého adaptéru.

Sluchátka dodávaná k tabletu jsou typu in-ear (špunty), to jest ty, která se strkají do uší. Jsou k nim přidány tři gumové adaptéry různých velikostí, aby pěkně zapadly do sluchovodu. Výhodou in-ear sluchátek má být, že nemusí hrát tak nahlas jako pecky nebo klasická otevřená sluchátka, aby přehlušila hluky okolí a tím chrání sluch posluchače. Mně osobně to ale nevyhovuje. Sluchátka jsou vybaveny jednotlačítkovým ovladačem s mikrofonem, takže mohou posloužit i jako handsfree. Jejich kvalitu posoudit neumím, to nechám na povolanějších. Mohu akorát prozradit, že při jejich připojování je potřeba silně přitlačit, protože má konektor těžký chod.

Příručka má 76 stran a je celá česky. Jiné, cizojazyčné, manuály přiloženy nejsou. To je docela příjemné překvapení. Nemyslím si, že se Galaxy Tab bude nějak masově prodávat, na to je příliš drahý, očekával bych proto spíše univerzální evropské balení. Díky k velkoryse poskytnutému prostoru je manuál docela užitečný i když v něm asi není nic, na co bych intuitivně nepřišel sám.

Reklama na Wooky je leták, který láká ke stažení aplikace Wooky. Ta by se dala označit za českou knihovnu/knihkupectví. Na letáku se uvádí, že je/bude ke stažení zdarma z Samsung Apps. Bohužel tam zatím není, ale moc se na ni těším. Má tam být 200 klasických titulů (takové ty o kterých jsme se učili ve škole a už na ně vypršela autorská práva) zdarma a další placené, které jsou k dispozici i v rámci e-shopu rajknih.cz. Dle letáku se bude platit přes mobilního operátora nikoli platební kartou, to je příjemné.

Tablet

No a konečně se dostávám k tomu hlavnímu, k samotnému tabletu Galaxy Tab. V příručce je označen navzdory svému názvu jako mobilní telefon. Já ho vnímám jako tablet, který umožňuje i telefonovat, ale není to jeho hlavní funkcí.

Rozměry a hmotnost jsou na hranici použitelnosti pro zařízení určené do jedné ruky. A u drobnější slabší ženy asi i za hranicí. Zvláště hmotnost se při dlouhodobějším držení (v řádu hodin) začíná projevovat únavou a potřebou tablet si o něco opřít.

Také mohu potvrdit, že se vejde do zadní kapsy u kalhot, ale že bych ho tam nosil, to ani omylem. V zadni kapse nenosím ani mobil, nedá se s tím sedět. Já všude s sebou tahám takový malý placatý cyklistický baťůžek, tak akorát na klíče a peněženku, někdy ho nosím i pod bundou. Do něj tablet pěkně pasuje. Ale mám nutkání pořídit si na něj nějaké pouzdro, protože nosit tablet v batůžku jen tak naholo se mi příčí.

Vzhled přístroje je fajn, ostudu nedělá, ze předu. Zezadu to je horší. Nelíbí se mi bílé provedení zad, ale beru, že to je hodně subjektivní a třeba mám špatný vkus. Ale že tam Samsung natvrdo nakreslil štítek s čárovým kódem, CE kódem a podobnými věcmi, to mi přijde hloupé. Mně osobně to nevadí, protože je to zezadu a nemusím se na tu ošklivost dívat. Domnívám se ale, že hodně lidí klade důraz na styl a moc je to nepotěší. Takové štítky bývají zezadu na televizoru nebo pračce, ale na mobilu nebo tabletu? Nedělá to dobrý dojem, to Samsung moc nedomyslel. Rád bych věděl, kolik lidí to odradí od koupě a kolik taková chyba bude Samsung stát.

Někdo by si mohl pomyslet, že Samsung prostě dal přednost funkčnosti před designem. Kéž by to tak bylo. Bohužel mám dva problémy s funkčností, kde podle mě byla dána přednost designu. První problém jsou oblá záda, druhý senzorická tlačítka.

Galaxy Tab je uprostřed nejtlustší a směrem k okrajům se zužuje, asi proto, aby vypadal štíhle. Kvůli tomu s ním nemůžete pohodlně pracovat, když je položený na stole, kolébá se pod doteky.

Senzorická tlačítka vypadají hezky, zapadají do stylu dotekového ovládání, ale nedají se po tmě nahmatat. To mě docela rozčiluje. Tlačítka sice jsou podsvícena, ale hloupě. Ideální by bylo, kdyby byla slabě podsvícena ve tmě po celou dobu co je podsvícený displej. Za šera a světla jsou vidět i bez podsvícení. Místo toho jsou podsvícena bez ohledu na okolní osvětlení a jsou podsvícena příliš silně a krátce. Takže ve tmě to podsvícení chvíli nepříjemně ruší (výrazně přesvítí displej) a pak není nic vidět. Velmi nepraktické. Osobně bych dal přednost mechanickým tlačítkům, nemají žádnou spotřebu a i ve tmě jdou pohodlně nahmatat.

A když jsem u toho podsvícení. Galaxy Tab má světelný senzor a podsvícení přizpůsobuje okolí. Bohužel nejde nastavit, jak moc to podsvícení má být silné. Tohle měla Nokia vyřešené lépe, nabízela tři stupně síly podsvícení regulované podle okolního osvětlení. Přes den s tím nemám problém, ale ve tmě svítí Galaxy Tab na můj vkus až moc. Automatickou regulaci lze vypnout a podsvícení nastavit ručně. Maximální intenzita podsvícení je obrovské a jestli Galaxy Tab nepůjde v létě používat na sluníčku, tak jen proto, že má lesklý displej. Jinak proti displeji nemám žádné námitky, takže asi bude docela kvalitní.

Lesklé provedení displeje mi ale docela vadí, protože kvůli němu je displej viditelně umatlaný od prstů. Když se používá a svítí, tak to ještě není moc vidět, ale jakmile zhasne, tak to na té obrovské černé zrcadlové ploše nejde přehlédnout a vypadá to nevábně. Ale co, aspoň mi ho nikdo nebude chtít brát :-). Jo, a také to může být bezpečnostní riziko. Nechal jsem si tablet zamykat a odemyká se napsáním speciálního znaku (je možnost i zadávat heslo nebo pin). A ten specialní znak je na zhasnutém tabetu docela dobře vidět :-). Takže je nutno to vnímat spíš jako ochranu před náhodným zapnutím než ochranu před nějakým zvědavcem.

A to jsou veškéré mé výtky k hardware. Ještě mám pochybnosti o mechanické oddolnosti krytek slotů pro SIM a microSD kartu, ale to může být jen můj špatný dojem.


Mohu potvrdit délku provozu z baterie, kterou výrobce udává, to jest 7 hodin. Pracoval jsem s plně nabitým tabletem intenzivně 6 hodin, surfoval jsem, pouštěl si flashová videa, stáhnul a vyzkoušel hromadu aplikací a her a prostě ho nenechal chvíli v klidu. Po těch 6 hodinách práce ještě tabletu zbývalo 15 procent energie.


Software / systém

Uživatelské rozhraní

Dosud jsem neměl žádnou zkušenost s Anroidem ani jiným chytrým mobilním telefonem, pokud nebudu za chytrý mobil považovat Nokii E51. Mám bohaté zkušenosti s internetovými tablety N770 a N810 s linuxovým operačním systémem Maemo, které má spíše blíž k desktopovému uživatelskému rozhraní než mobilnímu. Ale přijde mi, že mnohem lepší. Z uživatelského rozhraní Galaxy Tab jsem dost zklamán.

Nevím jestli je to záležitost Androidu nebo uživatelské nadstavby TouchWiz od Samsungu, protože nedokážu rozlišit co k čemu patří, ale v každém případě je to dost na houby a mělo by se s tím něco dělat. Doteď mi dělá problém i taková základní věc, jako je ukončení běžící aplikace. Nevím jak se to správně dělá a nebo je to děsně na palici.

Domnívám se, že když spustím aplikaci a pak stisknu tlačítko zpět, tak se aplikace ukončí. Bohužel, když v aplikaci něco dělám, tak bych musel stisknout tlačítko zpět třeba desetkrát, než bych aplikaci ukončil a některé aplikace to tlačítko úplně ignorují. Druhý způsob na který jsem přišel je ukončit aplikaci ve správci úloh. Ale to je dost nepohodlné, abych se do něj dostal, musím podržet tlačítko Home, což vede ke spuštění dialogového okna "Poslední". V něm musím kliknout na tlačítko "Správce úloh" a teprve odtud jde aplikaci ukončit. Ve windows se tak ukončují jen programy, které přestaly s uživatelem komunikovat. Nechápu, proč androidí aplikace neumí ukončit samy sebe, ať přes nějaká ten křížek v pravém horním rohu, nebo aspoň přes menu, které ihned vyskočí po stisknutí tlačítka Menu.

Stejně zmatené je i přepínání mezi běžícími programy. Problém je už ten, že není ani zřejmé, které programy běží. Na to se musíte podívat do zmiňovaného "Správce úloh", ale zde se zase bohužel na danou aplikaci nepřepnete. To se musíte vrátit zpět na dialogové okno "Poslední" kde je seznam naposledy spuštěných aplikací (bohužel už i těch ukončených) a odtud tu aplikaci znovu spustit.

Je to dost na palici, doufám že půjde doinstalovat nějaké rozšíření, které v tom udělá pořádek. Rád bych nějak snadno a rychle vyvolal seznam běžících aplikací a odtud se na ni jedním kliknutím přepnul nebo ji ukončil.

Spouštění aplikací je docela v pohodě. Ikonky oblíbených programů lze snadno vytahat na plochu
(kterých může být až 9) a tam si je libovolně uspořádat. Lze takto vytáhnout i záložky na webové stránky, takže jsem si jednu plochu vyhradil na internet s odkazy na nejčastěji navštěvované weby.

Výkon

Překvapuje mě, že procesor je neustále zatížen zhruba na 10 až 20 % když se nic neděje. A to i když není nic spuštěno, mám vypnuté GPS, WiFi, Bluetooth a 2/3G data. Blbý na tom je, že nelze zjistit, kdo tu zátěž vastně produkuje. Zkusil jsem už několik programů monitorující systém a na nic jsem nepřišel. Nevím jestli je to normální a nebo se jedná o nějakou chybu.

Aplikace ale chodí svižně, odezva systému je okamžitá, všechno by bylo dobré, kdyby systém občas na chvíli nezamrzal. Čas od času se stane, že tablet pár sekund na nic nereaguje. Ani na doteky senzorických tlačítek. Nestává se to moc často, ale zamrzí to.

Spolehlivost

Spolehlivost systému není na vysoké úrovni. Čas od času nějaká aplikace spadne, včetně té, pro mě, nejdůležitější, webového prohlížeče. Je to tak jednou dvakrát za den, dá se s tím žít, ale zamrzí to.

Jednou už mi dokonce zatuhnul celý systém. Přišla mi SMS, odpověděl jsem (byla to první SMS co jsem posílal) a koukám, že se u té odpovědi točí pořád kolečko, jako by se zpráva stále odesílala. Bylo mi to divné, ale ještě jsem nevěděl, jak to má normálně vypadat a jestli je to chyba nebo ne. Tak jsem na to různě klikal, zkoumal detaily zprávy, pak jsem ukončil aplikaci Zprávy a zase spustil, kolečko se točilo dál a najedno šlus, systém přestal zcela reagovat. A to i na vypínací tlačítko. Vyzkoušel jsem trik, který znám z PC. Když se vypínací tlačítko drží dlouho stisknuté, počítač se vypne i při zatuhnutých Windows. Galaxy Tab naštěstí taky. Jen by mě zajímalo, co by dělali lidé, kteří mobil restartují vyndáním baterky a neví, že počítače a spol. se dají vypnout i dlouhým stisknutím tlačítka. Z Galaxy Tabu si baterii nevyndají.

Ale tím to neskončilo. Když jsem systém spustil, tak najela pouze plocha na které bylo jediné tlačítko Aplikace, které nereagovalo. Už jsem myslel že je po tabletu, ale po dalším tvrdém vypnutí tabletu už systém najel v pořádku. Stalo se mi to třetí den, co tablet mám, doufám, že se to nebude často opakovat.

Nastavení systému

Nastavení systému je jednoduché a docela přehledné. Problém jsem měl a mám pouze s nastavením pozadí. Nejprve jsem si myslel, že to ani nejde, protože v menu nastavení nic takového nebylo k dispozici. Pak jsem zjistil, že ho můžu nastavit, když podržím dlouze stisknutou plochu. Objeví se dialog, který nam umožní na plochu přidat nějaký widget, zástupce (na program, kontakt, web a další), složku a nebo nastavit pozadí. Je to logické, ale v celkovém nastavení to mohlo být také. Mimchodem, vibrace se nastavují zase v nastavení zvuku.

Ale to je detail. Když zvolíte nastaveni pozadí, dostanete na výběr z položek:

  • Galerie
  • Galerie pozadí
  • Živé tapety
První problém je, že nejde nastavit jen nějakou barvu, vždy to musí být nějaký obrázekn ebo ještě něco  náročnějšího na systémové zdroje. Živé tapety jsou efektní, ale nepraktické. Galerie pozadí je seznam asi pěti připravených pozadí, jedno horší než druhé. A položka Galerie spouští stejnojmenný prohlížeč obrázků, který teoreticky umožňuje jako pozadí dát libovolný obrázek. Problém je v tom, že jaksi nepočítá s nadstandardním rozlišením Galaxy Tabu. Takže všechny obrázky ořízne na menší a ty potom Galaxy Tab na pozadí roztáhne, takže jsou hnusné a rozmazané.


Psaní textu

Z dotykové klávesnice jsem byl zpočátku zklamaný. Ne že by se na ní blbě psalo, ale neměla klávesy s diakritikou a to ani při přepnutí na češtinu. I mnohem menší N810 měla alespoň klávesy pro čárku a pro háček za pomocí kterých se dalo obstojně rychle psát česky. U Samsung klávesnice (asi to nebude standardní androidí, když je takto nazvaná) se diakritický znak píše tak, že se dlouze podrží klávesa se znakem, například 'a', a po chvíli se zobrazí nabídka s jednotlivými diakritickými variantami, z kterých si lze vybrat třeba znak 'á'. Je to pomalé, tímto způsobem se žádný delší text napsat nedá, to by byla hrozná pruda.

Potom jsem ale vyzkoušel T9. Nejprve jsem ji ani nechtěl zkoušet, na co používat T9, když mám velkou klávesnici a každý znak samostatně, říklal jsem si. Ale pak jsem ji ze zvědavosti zkusil a zjistil, že perfektně doplňuje právě diakritiku. A tak se nakonec na Galaxy Tab česky píše snadněji než na N810.

Diktování textu

Co se týče vkládání textu, tak je docela zajímavá funkce diktování textu. Galaxy Tab podporuje i češtinu a ta je dokonce přednastavena. Akorát české rozložení klávesnice s tím má problém. V anglickém rozložení klávesnice je vedle mezerníku tlačítko s mikrofonem, stačí ho stisknout a diktovat. V českém rozložení to tlačítko chybí. Asi chybka daná tím, že podpora češtiny v hlasovém ovládání je nedávno oznámená horká novinka a layout klávesnice se tomu ještě nepřízpůsobil. Ale zase je to dobrá indikace, jaké rozložení je zapnuto, protože jinak to nikde není indikováno. A jen pro úplnost, tablet umí text i nahlas přečíst, zde ale čeština podporována není.

Další zádrhel na je, že diktování nefunguje při vypnutém režimu datové sítě.  Datovou síť vypínám, abych zbytečně neplýtval energii, když nepotřebuji nic na internetu a nevidím důvod, proč bych si nemohl diktovat nějaký text. Asi je to také jen nějaké nedopatření, neviděl jsem, že by tablet s něčím komunikoval během diktování.

Když pomineme uvedené nedostatky, tak to diktování vypadá docela hezky. Spolehlivost zatím není vysoká, ale občas se tablet trefil a bez chyby zapsal celou větu. Někdy naopak ulítne naprosto strašlivě. Opravovat zmrvený text je náročnější než to rovnou napsat, takže praktické to zatím není. Do budoucna tomu dávám velkou šanci. Jsem překvapen kam už to pokročilo. A to si myslím, že v Galaxy Tab rozpoznávání hlasu není samoučící se, protože si výsledky neověřuje ani se neptá, jak by to mělo být. Se samoučícím se rozpoznáváním hlasu by ty výsledky byly asi mnohem lepší.

A ještě další poznatek k zadávání textu. V tabletu na mnoha místech funguje vyhledávání. Třeba v marketu vyhledání aplikace podle názvu. Dialog pro vyhledávání si pamatuje už jednou vyhledávané výrazy, stačí zadat jedno dvě písmena a už nabízí docela vhodné slova. Bohužel jejich výběrem se rovnou spustí vyhledávání, není zde možnost vybrané slovo doplnit nebo opravit. Tím je ta funkce prakticky k ničemu nebo spíš k naštvání. Protože mě rozčiluje, že mi systém nabízí něco dlouhého co potřebuji napsat a přesto to nemůžu použít a musím to pracně vyťukat.


Software / aplikace

Webový prohlížeč a Flash

Zásadní aplikace v Galaxy Tab je pro mě prohlížeč. Trochu mě zaskočilo, že se chová jako mobilní prohlížeč, i když je to logiké a dalo se to očekávat. Proto např. Google webové aplikace se spouští v mobilním režimu. Nejprve mi to vadilo, protože z N810 jsem zvyklý na normální režim, ale nakonec jsem zjistil, že mi to vlastně vyhovuje. Často se pohybuji v oblasti pokrytou pouze pomalejší technologií EDGE a mobilní verze jsou datově výrazně méně náročnější a tedy příslušně rychlejší. Proč čekat na načtení stránky dvě minuty, když ji mohu mít načtenu za pár vteřin. Ale nějaký přepínač mobilní/desktopové chování bych přeci jen uvítal, doma na WiFi mě rychlost připojení neomezuje.

Mnohem víc mě trápí Flash. Ten je datově náročný a někdy se hned načítá. Chtěl bych něco jako Flash block na Firefoxu, který flash spouští a načítá až na pokyn. Už jeho přítomnost na stránce dělá problémy. Jinak plynulý pohyb stránek je hrozně trhaný, jakmile se na něm objeví flash. A to i když je to třeba jen zastavené video. Řekl bych, že podpora Flashe je pro Galaxy Tab spíše nevýhodou než výhodou. I jeho výkon je slabý, 720p video ve flashi je na Galaxy Tab trhané až hrůza (a to pomíjím fakt, že na jeho ovládací prvky se nedá prstem pořádně trefit). Mám pocit, že samostatná aplikace pro přehrávání flash videí z You Tube je na tom mnohem lépe. Přitom všechny flash videa na stránce lze do této aplikace přesměrovat. To je víc dostačující. Doufám že přijdu na to, jak flash z prohlížeče v Galaxy Tab vykousat.

Prohlížeč v Galaxy Tab mě trápí ještě jednou vlastností. Odmítá stahovat soubory, jejichž obsah nezná. Např. jsem chtěl stáhnout ZIP soubor. Dostal jsem akorát chybovou hlášku "Soubor nelze stáhnout, obsah není podporován". No a co? Tak ho prostě ulož a nic s ním nedělej. Komické to je zvláště v případě, kdy jsem se pomocí správce souborů Fire Expert připojil na svůj síťový disk a chtěl stáhnout svůj MOV film z fotoaparátu. Fire Expert k tomu pravděpodobně používá finkce prohlížeče, protože jsem dostal totožnou hlášku "Soubor nelze stáhnout, obsah není podporován". Mockrát děkuji. Ale já ho po tobě nechci přehrát, jen uložit.

3 komentáře:

  1. Ukončovani aplikací prostě neřes, to si managuje Android sám. Když je dost paměti, tak ji nechá v memory, když ne tak ji ukončí garbage collector, uloží její stav a nazdar. Jinak pokud nemá app nějakou service (přehrávání hudby napr) tak ani jezeře cpu. Takže opravdu nemá smysl se na androidu zabývat ukoncovanim aplikací. Android si to dělá sám. Ty si jen přepíná aplikace... který jsou bud ready v memory nebo se restornou do posledniho stavu.

    OdpovědětVymazat
  2. Cau, pozeram, ze naberas fajn skusenosti so Samsungom. Vedel by si mi prosim poradit ktory, z tychto Samsung Galaxy tab by som si mohol vybrat? ten e-shop mam totiz vo svojom meste a mozem tam vyuzit osobny odber

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, dělám prezentaci na Samsung Galaxy Tab a ráda bych znala i nějaké pluska :)
    Máš zkušenost s připojením tabletu k televizi nebo na klávesnici?
    Moc se mi líbí, že stačí diktovat to, co chceš napsat, snad to brzy vylepší.
    A jak je to s Flashkou,
    díky,
    Sona

    OdpovědětVymazat