4. 5. 2011

Konzole kazí PC hry?

Každou chvíli slyším od různých lidí tvrzení, že "konzole kazí PC hry". Přičemž to kazení her je zapříčiněno dvěma důvody. Zaprvé je to prý proto, že konzole mají slabší hardware a tak se kvůli nim dělají horší hry a za druhé je to proto, že na konzolích hrají hlavně blbci a tak se kvůli nim dělají jednoduché stupidní hry.

Rozumný člověk si z toho odnese poznání, že existují PC hráči, kteří nejsou spokojeni se stavem her na PC a obviňují z toho konzole, které upřímně nesnášejí. Jejich nespokojenost chápu, ale musím konstatovat, že jsou svou nesnášenlivostí zaslepeni natolik, že nevidí skutečné příčiny stavu her na PC.

V první řadě musím zpochybnit myšlenku, že výkon hardware určuje kvalitu hry. A tudíž hry na slabším hardware musí být horší, neboli pokažené. Výkon hardware samozřejmě má vliv na technickou stránku hry. A to samo o sobě nic neznamená. Jsou snad fotografie z posledního modelu digitální zrcadlovky lepší než fotky z 5 let starého modelu, nebo třeba z filmového fotoaparátu z osmdesátých let? Jsou snad filmy natočené před několika desítkami let horší než ty soudobé? Je snad 50 let stará hudba horší než ta soudobá? A konečně, jsou snad staré hry horší, než ty soudobé?

Mohou být a nemusí. Na technické stránce to nezávisí. Skutečná hodnota autorských děl leží jinde, než je technická stránka věci. Mnohem víc záleží na tom, kdo to dílo udělal a co mu vdechnul. Fotky i z té nejlepší zrcadlovky v rukou laika neobstojí proti fotkám lidí jako je Ansel Adams nebo Steve McCurry z minulého století. Stejně tak neobstojí hudba Luneticu vůči hudbě Beatles, přes značný technologický náskok.

Steve McCurry: Old Delhi, India, 1983

Ano, s vyšším výkonem si můžeme dovolit technické věci, které na nižším nejsou možné. A to může hry obohatit, přinést nové věci či dokonce žánry. Ale kdy se něco takového stalo naposledy na PC? Podle mého nový vítr do her přinesly 3D technologie a internet. A tyto technologie konzole zvládají taky. I když je fakt, že například MMO hry konzole nezvládají. A kupodivu, jejich vývoj na PC není nijak omezen. A herní prostředí konzolí je inovativní. Například pohybové ovladače do hraní přinesly nové a populární věci. Bohužel, moc nových technologií obohacující hraní se neobjevuje. A všimněte si, že nejaktivnější je v tom konzolová firma Nintendo, která je technologicky nejvíc pozadu.

Poznámka: Ne vždy jsou nové technologie pro hry výhodou, protože se nepoužívají s rozumem. Například vyšší výkon nám přinesl polygonový 3D prostor, který se pak začal implementovat prakticky do všech žánrů, protože 2D hry hráči vnímali jako něco podřadného. A ne vždy to bylo hrám ku prospěchu, ne do každého žánru se to hodí. Přišli jsme tak například o krásné malované RPG jako byl třeba Baldur's Gate nebo o 2D v bojovkách. A proto jsem rád, že například nový Mortal Kombat se vrací k 2D. Snad už je po letech ta 3D mánieza námi a nebude se bez rozmyslu používat všude.

Baldurs Gate, rozklikněte

Mnohem větší je honba za zvyšováním výkonu, především grafického. A na to jsou PC hráči hrdí, jsou majitelé nejvýkonnější herní platformy, a zároveň rozladění tím, že nové hry ten výkon zpravidla nevyužívají naplno. A to je ono příslovečné jádro pudla. To je to, co PC hráčům (nadávajícím na konzole) vadí. Oni hodnotí hry povrchně podle technické stránky věci. Nízké rozlišení? Blbá hra. Hra používá DirectX 9 místo 11? Blbá hra. Posuzují hry podle technických parametrů, nikoli podle hry samotné.

Není to nic výjimečného, funguje to tak i v běžném životě. Obal prodává. Nemusí se nám to líbit, ale je to tak. A u her je tím obalem grafická stránka hry. Je vidět na první pohled. A platí to jak pro PC hráče, tak pro konzolové. Netýká se to všech hráčů, ale většiny a ta většina dělá trh. Komerční hry jsou byznys, co si trh žádá to dostane. Pokud to zaplatí.

Za vším hledej peníze. To platí i o stavu PC her. Problém herní platformy PC je, že jsou ochotni platit spoustu peněz za výkonný hardware, nikoli však už za odpovídající hry. Herní pirátství se na PC pohybuje kolem 80 až 95 %. Těch 95% je např. odhad pana Vávry, který stál za vývojem hry Mafia II v případě tohoto titulu. Můžete s tím nesouhlasit, můžete se stokrát hádat, že to není pravda. Nezáleží na tom. Důležité jsou příjmy herních společností a ty hovoří jasně. Nejvíc peněz plyne z konzolí. A je jedno, jestli je to z důvodu, že je PC hráčů celkově málo, nebo jich je hodně, ale většina krade.

A peníze, to nejsou jen příjmy, ale i náklady. A náklady na vývoj a marketing moderních her jsou obrovské. Jsou to desítky milionů dolarů. A tyto náklady jsou dány právě především požadavky na technickou stránku věci. Udělat hru Doom bylo poměrně levné. Udělat hru Rage je velmi drahé. Tak drahé, že idSoftware ztratili svou nezávislost. Nedokázali ho ufinancovat, přes svou slávu, přes hromadu úspěšných titulů, které měli za sebou, přes vlastnictví slavných značek i přes to, že licencovali svůj engine jiným vývojářům. Potřebovali investora. A všichni, jak idSoftware tak ten investor samozřejmě potřebují, aby se jim tyto náklady vrátily.

A ty se jim vrátí tak, že maximalizují prodeje té hry. A to znamená oslovit co největší skupinu hráčů. A k tomu vedou dvě cesty, oslovit hráče na více herních platformách (tj. udělat multiplatformní titul) a zpřístupnit hru co nejširší skupině hráčů, tedy udělat ji pro ně zajímavou a to jak po technické, tak herní stránce. To mimo jiné znamená i hru zjednodušit. To je pravý důvod zjednodušování her.

Protože největší příjmy plynou z konzolí, je pochopitelné, že se vývojáři musí oslovit především tuto skupinu hráčů a proto hru dělají primárně pro konzoli a tu pak portují na PC. Kvalita portu může být různá, většinou je horší. Jde opět o ekonomické rozhodnutí. Udělat opravdu kvalitní port je drahé a pravděpodobně nepřináší tomu adekvátní zisky. A za to konzole opravdu nemohou.

Rád bych teď shrnul hlavní myšlenky mého textu. Vysoké náklady na vývoj her jsou dány především požadavky na technickou kvalitu her. Nejvyšší nároky na technickou kvalitu her mají právě PC hráči, kteří za hry nejméně platí.Vysoké náklady proto nutí vývojáře se orientovat na konzole, dělat multiplatformy a zjednodušovat hry.

Vysoká technická kvalita her je drahá. Na PC není limitována ani tak výkonem, jako poměrem náklady/zisk. A tohle si PC hráči musí uvědomit. To že je k dispozici výkonnější hardware neznamená, že k němu musí být k dispozici hry, které ho naplno využívají. Zvýšení kvality technické stránky něco (a ne málo) stojí. A kde vzít ty peníze navíc? Zdražit hru? Nemyslitelné. Zvýší to výrazně prodeje her oproti minulosti? Těžko. Hráčů bude na PC spíše ubývat, protože PC bylo doménou casual hráčů (tedy hráčů neochotných investovat do specializovaných a jednoúčelových herních zařízení). A ti se teď budou částečně přesouvat na tablety, a chytré telefony. Takže kde na to vzít peníze?

Už slyším ty řeči o nenažraných herních společnostech s obřími zisky. Ale všímejte si, jak často se objevují zprávy o propouštění a uzavíraní herních studií. O tom kolik herních společností je ve ztrátě. Třeba dnes se objevila zpráva o THQ. Přitom nedávno vydali poměrně úspěšný titul Homefront, kterého se prodal 2,6 milionů kusů za plnou cenu.

Vlastníci nejvýkonnějších sestav tak budou vždycky trpět nedostatkem adekvátních her, protože jich je málo. I v rámci PC platformy ne všichni hráči mají dostatečně výkonné sestavy. Dojel na to Crytek, který se svým Crisis 1 ždímal veškerý dostupný výkon z PC a byl za to velmi oslavován. Tato hra byla dlouho vlajkovou lodí PC platformy, na které se ukazovalo, co všechno PC dovede. Prodeje této hry však byly mizerné. Protože byla jen pro PC a i na tom PC málokomu dobře chodila. Crysis 2 je proto už multiplatformní a někteří tvrdí, že po technické stránce je horší, než starý Crisis 1. Ale prodává se líp. Na PC se ho prodalo jen 14 % z celkových prodejů, zbytek se prodal na konzolích. A o tom to je.

Ale mohou za to snad konzole? Ne, mohou za to vysoké náklady způsobené vysokými nároky na technické zpracování a to, že PC platforma je ekonomicky nejslabší. A ty samé vysoké náklady mohou i za zjednodušování her. Hry jsou prostě takové, za jaké jsou hráči ochotni nejvíce platit a limitované tím, co jsou ochotni zaplatit.

A smutné na tom je, že ty největší náklady jdou do něčeho, co vlastně pro ty hry ani není až tak moc podstatné, do technické stránky (rozlišení, textury, detailní modely objektů, motion capturing), do filmových zážitků (dabing, cut scény) a do marketingu. Ale právě to jsou věci, které většinu hráčů oslovují a přimějí je vytáhnout peněženku. A my náročnější hráči, kterých je menšina, se s tím holt musíme smířit. A nebo hledat mezi hrami, které tuhle komerční stránky herního průmyslu ignorují. A to znamená výrazně snížit požadavky na technickou stránku věci.

V tomhle směru mají konzole výhodu a to právě pro svou hardwarovou omezenost. Vývojáři výkon konzolí využívají dokonale. Nemají už kam moc jít ohledně technické stránky věci a jsou tak nuceni si konkurovat a tedy se zaměřit i na další aspekty her a dělat je tak nejen hezčí, ale i lepší, musí přinášet něco nového.

Ale i na PC je v podstatě undergroundová herní komunita, indie scena která přichází s hrami jako například Minecraft. To je populární hra která nestaví na fotorealistické grafice a zpracování, ale skvělém a zábavném nápadu a jak dobře se prodává.

Minecraft
Zajímavou otázkou je, co by bylo, kdyby konzole nebyly a dalo se hrát jen na PC. Na jednu stranu je fakt, že konzole limitují technickou stránku her.  Někteří vývojáři (hlavně ti tradiční pro PC platformu, kteří jsou donuceni dělat hry pro konzole z ekonomických důvodů) si na to stěžují a požadují novou generaci konzolí. Další vývojáři (především ti tradiční konzoloví) zase naopak o tom nechtějí ani slyšet, protože teprve teď se naučili pořádně využívat hardware konzolí, vyvinuli si k tomu adekvátní vývojové nástroje a enginy a rádi by to trochu zrecyklovali a zpeněžili. Z tohoto pohledu by proto mohlo dojít ke zlepšení technické stránky her.

Ale musíme vzít i v úvahu, že limitující hardware konzolí nutí dělat vývojáře na konzole kvalitnější hry. Protože jestliže na PS3 vydáte v roce 2008 titul XXX 3 a na té samé PS3 chcete vydat v roce 2011 titul XXX 4, tak ho prostě musíte něčím odlišit, musíte přinést něco nového a zábavného, aby se prodával. Na PC je to jednoduché, tam je grafika o 2 generace dál a grafika nejvíc prodává. Ale na konzoli holt musíte zapracovat na hře samotné a to výrazně, kosmetické změny titul neprodají. A to má potom přínos i pro PC hry. A z tohoto pohledu by proto mohlo dojít naopak ke zhoršení her.

Kdyby nebyly konzole, asi hodně konzolových hráčů by začalo hrát na PC. Ale kupovali by si na to ty nejvýkonnější stroje a každý rok, dva je obmněňovali? Těžko, po tomto konzoloví hráči netouží. Takže se dá předpokládat, že většina by stejně měla nějakou lowend šunku, kterou by vyměnila jednou za uherský rok. A vývojáři her pro PC by se tomu přizpůsobili, protože těchto hráčů by byla dominantní většina a tak jako teď dělají hry pro konzole, tak by dělali hry pro lowend PC. Zrušením konzolí bychom si nijak nepomohli.

A také musíme vzít v úvahu, že na PC se nejvíc pirátí a krade. A nemyslím si, že by to bylo proto, že PC hráči jsou výrazně morálně horší (v průměru trochu asi jo, protože pirát srdcem i duší si konzoli spíš nekoupí a tito jedinci se tak na PC přirozeně soustředí). Je to proto, že se na PC pirátství hůř brání, je to na něm nejsnadnější. A kdyby tedy nebyly konzole a jen PC, tak se domnívám, že spousta hráčů dnes platících by neplatila. A to se domnívám by mělo na kvalitu her fatální důsledky. Protože celkové příjmy herního průmyslu by se ještě víc snížili..

A proto buďme rádi za konzole.