27. 9. 2010

Hry v Linuxu

Povídá se, že Linux je špatný, protože na něj nejsou hry. Přiznejme si, že Linux není nejlepší herní platforma, ale že by si v něm člověk vůbec nezahrál, to je také přehnané tvrzení. Sice nevzniká příliš mnoho nativních linuxových her, ale zase se v něm dají spustit některé hry určené pro windows. Když jsem si včera nainstaloval nové Ubuntu, v kterém je aktuálně Wine verze 1.3, dostal jsem chuť vyzkoušet co v něm chodí. A zvolil jsem si velmi tvrdé podmínky.


Nechci se nijak namáhat rozcházením oné hry a dokonce ani její instalací. Prostě mám pár her nainstalovaných ve Windows a buď budou chodit, nebo ne. Z toho je zřejmé, že ona hra musí být typu portable, to jest není závislá na systému a nastavení, musí chodit i po překopírování. Je jasné, že takto nechodí řada her ani pod samotnými Windows, takže ne za vše co mi nešlo mohl Linux. Kromě toho jsem kašlal i na hry, které chtěly vložit CD do mechaniky. Některé hry mám opatchované, některé ne a u nich prostě smůla, neřeším.


I s těmito náročnými podmínkami jsem došel úspěchu u několika mých oblíbených her a jsou to:

  • Fallout Tactics
  • UFO aftermath
  • Mount & Blade
  • Down of War
  • S.T.A.L.K.E.R
Asi namítnete, že to jsou staré vykopávky. Ale holt tyhle hry mě baví a tak je mám na disku. Novější tam mám jen jednu, Dragon Age a ta nejde spustit, protože nejsou nalezeny PhysX knihovny. Tahle hra bez instalace chodit nebude.

Byl bych nerad, kdyby někdo podlehl dojmu, že tohle je všechno, co Linux nabízí. Naštěstí to lze snadno dokázat. Wine nabízí databázi aplikací které v něm fungují i s hodnocením toho, jak moc dobře. Nejlepší hodnocení je platinum, ale i s goldem to docela jde. A schválně se podívejte na seznam herních titulů s hodnocením platinum, je to kolem tisícovky titulů: winehq. Myslím že v tom si leckdo už něco najde.

Můžete se tam také podívat, jak je na tom  váš oblíbený titul. Podíval jsem se na třeba na ten Dragon Age, hodnocení Silver znamená, že je na tom bídně a nemá smysl se o něj v Linuxu vůbec pokoušet. Oproti tomu takové Neverwinter Nights 2 by chodit mohlo dobře. Má hodnocení gold a jediný zádrhel by mohl být v tom, že naposledy bylo testováno s Wine 1.1.44, ale tady by to za pokus stálo.

Žádné komentáře:

Okomentovat