zdroj |
Musím o sobě prozradit, že hry hraji hlavně proto abych se pobavil, abych si dobře zahrál, nikoli abych ji dohrál. Je pro mě důležitá spíš ta cesta než cíl, jak se říká. Takže většinu her jsem nikdy nedohrál, protože mě většina omrzí dřív než je stihnu dohrát. Obvykle mě hra baví tak týden, jen výjimečně mě některá zaujme déle. K dobrým hrám se ale vracím opakovaně. Někdy pokračuji tam kde jsem skončil, ale spíš si to dám znovu od začátku. Po dohrání hry ale ani nijak zvlášť netoužím a nespěchám na něj. Dokonce je to někdy naopak, vím že po dohrání Neverwinter Nights jsem byl smutný že už to skončilo a začal ji hrát znovu. Mám rád otevřené světy, kde se jen tak mohu potulovat a pokud je to zábavné, tak mi to stačí ke štěstí. Pokud mě něco žene kupředu, tak je to buď zvědavost kam se pohne příběh nebo touha po získání nějakého famózního předmětu. Lineární koridorovky mě tedy prakticky neoslovují.
ZX Spectrum (Didaktik M)
Hraní na Didaktiku před 20 lety (cca 1990-2), to si už dnešní mladá generace ani neumí představit. Nahrávání hry do počítače z kazeťáku trvající klidně 5 minut, které u starších ošoupaných nahrávek bylo nutno několikrát opakovat, protože došlo k chybě LOADING ERROR, za používání takových fíglů, jako nastavování kolmosti čtecí hlavy šroubováčkem nebo zpomalování rychlosti otaček kazeťáku prstem. A nakonec stejně mnohdy neúspěšně.
Nether Earth
zdroj |
Soldier of Fortune
zdroj |
Combat Lynx
zdroj |
DOS
Hraní v DOSu je už téměř stejně tak vzdálené (cca 1992-7). Také nebylo tak jednoduché, nahrávání her bylo sice spolehlivé, ale jinak? V první řadě to byl boj s pamětí, speciální úpravy souborů config.sys a autoexec.bat pro hraní, aby se co nejvíc uvolnila základní paměť na kterou byly hry náročné. Za druhé mnohdy složitá konfigurace zvukových karet později i grafických, protože DOS je nepodporoval, musela je podporovat každá hra sama o sobě a každá si to řešila po svém. Hraní po síti bylo vzácností, protože sítě prostě v domácnostech nebyly, obdiv si tak získávalo především propojení dvou počítačů pomocí sériového kabelu. Podporoval to třeba Warcraft, joj, to byly časy. S DOSem mám také neodmyslitelně spojenou svou zvukovou kartu GUS. S DOSem je také spojen rychlý vývoj a růst komponent. Z počátku se hrálo na procesorech intel 286 s 1MB ram a PC speakrem, pak to šlo přes 386SX,DX a 486SX,DX až k Pentiu, kdy začíná éra Windows.
Golden Axe
zdroj |
Another World
Pamatuju si, že tato hra mě okouzlila svojí perfektní grafikou. Něco takového v té době bylo nevídané. Video není z originální hry, ale z pozdějšího remake, s lepším rozlišením.
Loom
zdroj |
Ultima Underworld 2
zdroj |
Duna 2
zdroj |
Warcraft
zdroj |
Syndicate
zdroj |
Ve hře ovládáte 4 agenty, kteří plní zadané mise. Agenti jsou kyborgové a tak je lze různě vylepšovat, např. o oči nebo paže verze 2 a potm 3. Nejprve je ale nutný jejich vývoj, který stojí peníze. A peníze se získávají z daní z obsazeného území. A území obsazují agenti v realtime taktických misích.
Jagged Aliance
zdroj |
X-COM UFO: Enemy Unknown
zdroj |
Doom 1 a 2
zdroj |
Duke Nukem 3D
zdroj |
Descent
zdroj |
Comanche: Maximum Overkill
zdroj |
X-Wing
zdroj |
Mechwarrior 2
zdroj |
TES: Daggerfall
zdroj |
System Shock
LINUX
Linux v očích lidí nefiguruje jako herní platforma a skutečně, je asi jen málo her, které by pro Linux byly exkluzivní. I to co zde uvádím se dá hrát na jiných platformách. Ale protože je to vesměs nekomerční open source, považuji to za linuxové hry.
T.O.M.E
zdroj |
Wesnoth
Wesnoth je nejlepší tahová strategická hra všech dob. Má krásnou grafiku, fantasy prostředí, single kampaně i multiplayer. Neustále se vylepšuje a po mnoha rocích vývoje je z ní vybroušený diamant. Je k dispozici zdarma, takže neváhejte a vyzkoušejte. Je k dispozici i pro Windows.
zdroj |
Urban Terror
zdroj |
PSP
PSP je taková nešťastná platforma. Je to skvělý hardware (i když myslím, že SONY udělala obrovskou, ale opravdu obrovskou, chybu, že tuto konzoli vybavila jen jednou analogovou páčkou) na kterém by mohla být famózní nabídka her. Ale není. Piráti ji zabili. Míra pirátství na této konzoli je tak vysoká, že SONY na kolenou prosí vývojáře, aby pro ni dělali hry. Do těch her se nikomu nechce moc investovat a tedy je udělat na míru PSP, takže většinou dojíždí na blbé ovládání z důvodu absence druhého analogu. Poslední dobou se projevuje snaha o jakési mírné oživení, uvidíme co přinese budoucnost.
Patapon
zdroj |
Final Fantasy Tactics
Warhammer 40000: Squad Command
Metal Gear Acid 2
Metal Gear Solid: Peace Walker
Peace Walker je nejdokonalejší PSP hra, alespoň technicky. Uvědomme si, že to je plně 3D a na PSP, které má pouze 32 MB ram. Ale kouzlo hry nespočívá jen v ohromující grafice. Jedná se klasický Metal Gear Solid, to jest špionážní taktická hra, na kterém dělal sám Hideo Kojima. Příběh je zasazen mezi 3. a 4. díl MGS do roku 1974 a vysvětluje, co v tomto období dělal Big Boss.Můžeme prozradit, že si budoval vlastní soukromou základnu a armádu. Budování základny, armády a vývoj růných technologií představuje významnou část hry. Ze základny Big Boss, nebo některý z jeho vojáků, vyráží na jednotlivé mise. V těch mimo jiné unáší nepřátelské vojáky a verbuje je do vlastní armády. V taktické části hra oplývá mnoha možnostmi a způsoby boje. Prohlédněte si video, které ani zdaleka neukazuje vše.
zdroj |
zdroj |
Monster Hunter Freedom 2
zdroj |
zdroj |
PS3
PS3 mám příliš krátce na to abych přiel do styku s nějak rozsáhlým počtem her, ale i tak jsem poznal pěkné kousky a docela mě mrzí, že jsem neměl tu čest s PS1 a s PS2.
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sports Champions
Demons Souls
Red Dead Redemption
Trine
WINDOWS
Neverwinter Nights
Tahle hra funguje nativně i v Linuxu a já ji hrál hlavně v něm, ale i přesto ji spíš vnímam jako windows hru, která měla to štěstí, že se mohla porozhlédnout i v Linuxu. Tato hra mě opravdu neskutečně bavila. Dohrál jsem ji několikrát s různými charaktery včetně různých datadisků. To je famózní úspěch, když se vezme v úvahu, že mě většina her přestane bavit dřív, než ji dohraji. Například takového zaklínače jsem hrál asi 3x, ale nikdy ne až do konce. A tuto hru jsem do konce dohrál několikrát za sebou, myslím že bez přestávky. Přitom není nijak krátká, je to hutné RPG, ale neskutečně zábavné a pro mě asi nejlepší hra ze všech na Windows.
Gothic 1
Tuhle hru jsem dohrál 2x, velmi se mi líbilo originální ovládání, přdevším systém boje. Škoda že v dalších dílech byl nahrazen takovým tuctovým, masovým.
Mount & Blade
Tohle je hodně zvláštní hra nepodobná ostatním. Popisuje se jako simulátor středověku. Je to otevřený středověký svět, v kterém si člověk může dělat prakticky co chce. Není tu žádný příběh jen možnosti. Můžete se stát obchodníkem, můžete získat léno a pracovat pro jednoho z panovníků, dokonce se jedním z panovníků můžete stát (prý), můžete se stát lovcem lidí, můžete stát na straně zákona a pronásledovat dareby, můžete se stát darebou a drancovat vesnice. Můžete být samotář nebo můžete velet desítkám lidí. A hlavně, můžete bojovat. Ovládání boje je originální a perfektní, není nijak zvlášť náročné, ale ani primitivní, člověk má pocit, že opravdu bojuje a je to proto hodně zábavné. Zvláště boj na koni je famózní, z toho má člověk opravdu úžasný pocit.
Zaklínač
Knižního Zaklínače mám moc rád, čímž je tato hra zvýhodněna. Ale ona je sama o sobě zábavná, způsob boje originální a zajímavý. Z této hry nemám pocit, že bych dobře bojoval já, není osobní a autentická, ale za to z ní mám pocit, že jako opravdu dobře a fest bojuje on, ten panďulák, pardon Geralt, na kterého se koukám. Herní dění je zábavné, například vyšetřování a v rámci něj prováděná pitva je provedena opravdu zábavně. Hru jsem ještě nedohrál, nedokáže upoutat moji pozornost příliš dlouho, ale když ji čas od času pustím, tak nezačínám od začátku, pokračuju v uložené pozici, takže možná se jednou dozvím, jak to všechno skončí. A kdo a proč přepadnul Kaer Morhen.
Far Cry 2
Tahle FPS hra je poněkud stereotypní, pořád se v ní plní ty samé úkoly. Stále dokola se lítá po mapě sem a tam a všude je spousta nepřátel, kteří jsou stále na stejných místech a stále se respawnují. Počítám že pro většinu lidí je to nudné až nasírací. Mně se to ale docela líbí, protože je tu otevřený svět v kterém si prakticky mohu chodit kam chci a má krásné prostředí, které rád objevuji. Procházím hlubokými lesy, šplhám do vysokých hor, jsou tu tajné ztesky a různá krásná a romantická zákoutí z prostředí afriky. Také pocit z jízdy v autě savanou je super. Cením si i toho, že si můžu vybrat vlastní způsob boje, protože mě vyhovuje víc boj na dálku s odstřelovačkou než přímá akce s útočnou zbraní. A jen málo her umožňuje takto preferovat odstřelovačku. Provedení a prostředí této hry je perfektní, autorům se podařilo stvořit úžasný funkční a zábavný svět, který se jim podařilo pokazit blbým herním mechanismem.
Jako docela zábavný mi přijde i multiplayer, akorát mě rozčiluje, že není možno se připojit do rozehrané hry a na zahájení nové hry se občas dost dlouho čeká.
UFO: Aftermath
Ono se to tedy úplně přesně takto nejmenuje, ale protože tahle hra je silně inspirovaná famózním UFO: Enemy Unknown, tak jsem si ji trochu přejmenoval. Zvláštností této hry je, že je to česká hra od českých programátorů. Nebyla hodnocena úplně nejlépe, ale to je fuk, protože mě baví. Strategický rozměr je pravda slabší, ale taktická část to vynahrazuje.
Two Worlds
Tato hra mi je tak trochu záhadou. Pořád mě překvapuje, že jsem ji dohrál a strávil u ní docela dost času. Přitom mi nepřijde nijak zvlášť dobrá. Možná je to díky tomu, že má docela pěknou grafiku a není těžká, takže jsem se nikde nezasekl a projel jí jako nůž máslem. Každopádně pobavila a to se cení.
Jagged Aliance 2
Na tuhle hru mě hrozně mrzí, že jsem někam založil instalačky a teď už si ji nemůžu znovu zahrát. Protože mě opravdu bavila. Ještě mám samostatně hratelný datadisk Unfinished Bussines, ale to není ono, páč je to trochu zjednodušené a já chci pořádnou Jagged Aliance 2. Chci ovládat svoji jednotku žoldnéřů srostlých se svými zbraněmi a takticky osvobodit chudou zemi, která úpí pod nadvládou zlé diktátorky Daidreny.
Mechwarrior 4
Jó tak tohle zbožňuji, mám rád battletech i když stolní hru jsem nikdy nehrál. Líbí se mi pocit nasednutí do kokpitu obrovského bojového robota (mecha), mnohatunového kolosu, nažhavit reaktor, nahodit zbrojní systémy a vyrazit plnit důležité mise pro svůj klan. Jan a právě kvůli tomuhle simulátoru jsem si pořídil joystick s force feedbackem. Force feedback mě zklamal, ale hra samotná nikoli a dokonce jsem ji dohrál. Skvělý počin a moc mě mrzí, že tyhle hry se už nedělají. Asi mladí hráči nejsou stavěni na složité ovládání, které tuhle hru dělá touhle hrou. Protože je to simulátor a ovládání takového kolosu není tak jednoduché. A to bylo oproti Mechwariorovi 2 přeci jen zjednodušeno. Významnou zábavnou složkou této hry je modifikace mechů. K dispozici je spousta skeletů pro malé rychlé dvacetitunky až po skelety pro obří stotunové mechy s ohromující oddolností a palebnou silou, na které se dají navěsit zbraně, štíty a chladiče podle přání hráče. Zbraně jsou k dispozici palné, energetické a raketové v mnoha variantách. Palné potřebují munici, která něco váží a dřív nebo později dojde. Energetické unici nepotřebují, takže nikdy nedojde, ale zato mají značný vývin tepla, takže s kadencí je to slabší a pokud bude hráč neustále pálit, můžou způsobit přehřátí mecha a jeho shutdown, dokud se trochu neochladí. Rakety kombinují obě tyto nevýhody, kterou vyvažují jak velkou účinností tak možností automatického navádění na cíl. Tahle hra je prostě super.
The Fall - Last Days of Gaia
zdroj |
nektery hry jsou teda dost chabý ale třeba battle for wesnoth a metal gear solid zbožnuju. ocenuji že jsi s tíms dal hodně práce.
OdpovědětVymazat