29. 8. 2012

PS Vita - jak se ji daří?

Čím dál častěji na fórech slýchám, že PS Vita je mrtvá. Důvodem k tomuto tvrzení jsou především údajně nízké prodeje Vity a také nedostatek her. Většinou to zaznívá z úst haterů, kteří mají škodolibou radost z toho, že se Vitě nedaří, ale jak je na tom tedy Vita doopravdy?



Rozhodně nelze říct, že se Vitě daří skvěle. Prodeje má vskutku nižší i když ne dramaticky nízké. Na základě dat z vgchartz.com jsem vytvořil srovnávací graf prodeje jednotlivých handheldů v prvních týdnech po jejich uvedení na trh.


A k němu jsem ještě vytvořil graf procentního vyjádření prodejů PS Vity ve srovnání s jeho předchůdcem PSP a konkurentem 3DS.


Z grafů je patrné, že PS Vitě se ve srovnání s PSV daří zhruba na 70 % s mírným poklesem a ve srovnání s 3DS se ji daří zhruba na 45 % s poklesem 1 % každý týden od 24. týdne. Tento relativní pokles není způsoben propadem prodejů PS Vity, ale prudkým růstem prodejů 3DS po jejich slevnění v 24. týdnu jejich prodeje. PS Vita si udržuje malý, ale stabilní růst. Do 24. týdne měli PS Vita a 3DS trend prodejů podobný.

Takže PS Vita rozhodně není mrtvá, dokonce ani nezpomaluje, ale jede pomalu a zdá se, že nemá sílu přidat. Je teď v mrtvém bodě, potřebuje víc hráčů, aby byla lukrativní pro vývojáře her a hráči čekají, až na ní bude více her. Protože ani z jedné strany se nedá očekávat výrazné mecenášství a Sony sama na to nemá finance, je potřeba se obrnit trpělivostí. Hry sice pomalu, ale přece přichází a časem jich bude pro hráče dostatečně přesvědčivý počet.

Celkově se dá říct, že PS Vita na tom zatím není špatně, ale trend dalšího vývoje má v tuto chvíli nepříznivý. Počet hráčů roste příliš pomalu. Tento stav zmírňuje očekávání příchodu kvalitního portfolia her s exkluzivním Assassins Creed III v čele, který má potenciál počet handheldů během vánoc klidně zdvojnásobit. Sony zatím zůstává klidná a tvrdí, že čas na slevnění PS Vity ještě nenastal. Pravděpodobně čekají právě na to, jak se bude PS Vitě dařit na podzim po vydání lukrativních her a o vánocích, kdy jsou prodeje největší.

Pokud se Sony tento trend nepodaří zlomit, pak může očekávat, že ročně prodá zhruba 3 mil. handheldů PS Vita, což by za 8 let udělalo zhruba 24 mil. handheldů PS Vita. Ve srovnání s tím PSP za stejné období prodala 75 mil, ale neměla tvrdou konkurenci v tabletech a chytrých mobilních telefonech, z nichž se stala další úspěšná herní platforma. Úspěšnost PS Vity by tak ve srovnání s PSP byla třetinová. To by byl pro PS Vitu smutný osud, i když by se nedalo hovořit o naprostém neúspěchu a jen Sony ví, kolik toho potřebuje prodat, aby nebyla ve ztrátě.

Je nutno si uvědomit jednu věc, nízké prodeje neznamenají, že PS Vita je špatný handheld.  Je pravděpodobné, že Sony zcela vědomě nevolí nejlepší strategii pro dosažení co největších prodejů. Strategií Sony není přinést co nejlevnější produkt na hranici akceptovatelnosti, což je přístup, který oslovuje masy a které mistrně zvládá Nintendo. Strategií Sony je přinést na trh tu nejlepší možnou technologii, která je v tu chvíli ekonomicky dostupná. V případě PS Vity je to vysoce kvalitní OLED displej s vysokým rozlišením, nejvýkonnější mobilní čtyřjádrové CPU a GPU dostupné na trhu, dva plnohodnotné analogové ovladače a tak dále. A to všechno i za cenu dražšího handheldu. Sony tak vědomě jde cestou luxusu, který není pro masy.

PS Vita je technologicky pokročilejší produkt než 3DS, stejně jako PSP bylo technologicky pokročilejší, než DS. A historie (nejen) handheldů ukazuje, že zákazníci masově dávají přednost levnějšímu technologicky dostačujícímu zařízení. A to Sony nepochybně ví. Těžko říct, co Sony vede ke strategii dělat "to nejlepší" na místo "to nejmasovější". Snad hrdost a touha mít prestižní produkty? Kdo ví. Ale jsem přesvědčen, že Sony s plným vědomím nejde cestou levné kvantity, ale drahé kvality s vědomím, že s takovým přístupem osloví menšinu trhu.

Není to totiž jen o ceně handheldu. I tvorba her pro PS Vitu musí být nutně náročnější a tedy i nákladnější než na 3DS. Takže hráči na PS Vitě při svých nižších počtech musí kupovat hry více a nebo se smířit s přiměřeně nižší nabídkou respektive paradoxně rezignovat na kvalitu her (to je osud platformy PC). To je daň za vyšší technologickou kvalitu. A ekonomické riziko celého projektu, které musí Sony zvládnout. Pokud dostane Vitu do stavu, že pro ni existuje hodně kvalitních her, bude mít i dost hráčů, pro které bude vznikat dost kvalitních her.  Jak se jednou tohle kolo pořádně roztočí, už ho nic nezastaví. Zatím se točí dost pomalu, ale to je tím, že kolo PS Vity je dost těžké a Sony nemá dost ekonomických sil, aby ho rychle roztočilo a dalo mu potřebný hybný impuls.

PS Vita v tomto směru má dvě výhody. Technologicky je podobná chytrám mobilům a tabletům (Vita má stejné CPU a GPU jako např. iPad 3), takže portování her z této platformy na Vitu by mělo být poměrně jednoduché a levné. A také již existuje několik her, které jsou společné s platformou PS3, což sice nevím jak je možné, ale je to tak. O Killzone na PS Vitu se tvrdí, že poběží na engine Killzone pro PS3, takže i tady je zřejmě šance pro zdroj relativně levných her. Jestli se toho podaří Sony využít nebo ne se teprve uvidí. Zatím ještě není nutno házet flintu do žita.

1 komentář:

  1. ... v 2005 som na nemenovam fore zalozil auditko .. s nazvom .. v roku 2010 herne mobily doslova zdecimuju handheldy a bude horsie .. je rok 2012 a PSV je de fakto nepredajna /napriek tomu, ze ide technicky o najlepsi handheld vsetkych cias/.
    ... a nekupuje sa preto, lebo je nepohodlne nosit/vlastnit drahy super vykonny smartphone s vykonom takmer sucasnych konzol / takmer=1/5 / a zaroven aj dedikovany handheld.
    ... PSV by pre nich bol akceptovatelny v cene okolo 149 USD, sice si radi kupia iFuj5 /bez viazanosti stoji 64 gigova verzia s adapterom pre novu datovu koncovku presne 900 USD/ ale spickova PSP za 249 je pre nich prilis draha .. maju predsa ten smartphone, ze.
    ... uzivi sa teda iba lacne 3Ds, kt. bolo v uvodnej cene 249 takmer identicky nepredajne .. a hovorilo sa o fiasku desatrocia .. pre nintendo.

    OdpovědětVymazat