12. 8. 2010

Konzole vs PC

Mnoho let hraju hry na PC,  už od dob procesoru 286 a před tím jsem hrál na Didaktiku M, českém klonu ZX Spectra. Konzoli jsem nikdy neměl, až asi před třemi let jsem si pořídil kapesní konzoli PSP a před pár měsíci PS3. I přesto, že mám nadupané herní PC a velkou sbírku legálních PC her, tak trávím hraním čím dál tím víc času u konzole. Ani mě samotnému není jasné proč je pro mě konzole přitažlivější. Jsem povahou konzervativní, mám rád svoje staré dobré osvědčené věci, takže to už musí něco být, když měním nějaký letitý zvyk, jako je hraní na PC. V tomhle článku se nad tím chci trochu zamyslet a obě platformy porovnat.


Občas také narazím na flamewar konzole vs. PC, kde diskutující mají imho zkušenosti jen s jednou platformou a tak argumentují poněkud neobjektivně. Já nemám důvod nadržovat ani jedné platformě, tak by zde snad mohlo být objektivní srovnání.


rozdíl první: Ovládání

Mezi PS3 a PC je hodně rozdílů, ale jako nejvýznamnější rozdíl vidím ovládání. Na PS3 se hry hrají pomocí gamepadu, na PC pomocí myši a klávesnice. A to i přesto, že k PC se dá připojit gamepad a ke konzoli klávesnice a myš. Hry s tím totiž moc nepočítají a tak je to bezvýznamné. Čistokrevní PC hráči to asi netuší, ale moderní gamepad není jen kus plastu s tlačítky, je to pokročilé zařízení, které díky svým funkcím poskytuje výborný prožitek požitek ze hraní. Zkusím popsat, čím mě okouzlil Dual Shock 3 (DS3), standardní gamepad dodávaný s PS3 (imho je to ale top a žádná lepší alternativa neexistuje).

1) vibrace

Vibrace poskytují hmatovou odezvu hráči a zapojují tak do hraní po zraku a sluchu třetí smysl.Když je to uděláno dobře, člověka to výborně vtáhne do hry. Na PC jsm si před časem pořídil drahý Logitech joystick s Force Feedbackem, primárně pro hru Mechwarrior 4. Velmi mě to zklamalo, bylo to tak špatně provedeno, že mě to iritovalo a radši jsem ty vibrace vypnul. U DS3 je to jiné kafe a doslova mě to nadchlo. Vibrace u DS3 jsou řiditelné, to jest chvění může mít různý charakter a intenzitu a přináší ze hry větší pocit reálnosti.

2) analogové prvky

To že DS3 bude mít dvě analogové páčky jsem věděl a co to zhruba přináší jsem už znal z PSP, kde je jedna. Ale provedení mě překvapilo, je daleko lepší, než to co nabízí PSP ve všech ohledech, chod je hladší, lehčí a preciznější. A krom toho jsem zjistil, že DS3 má ještě dvě analogová tlačítka L2/R2 pro ukazováčky s delším chodem, u kterých se zjištttuje, jak moc jsou stiskunty. Použití např. ovládání plynu auta, nebo spouště zbraně, kde sice nepotřebujeme analogové snímání, ale mechanickým provedením to více připomíná stisk spouště skutečné zbraně.

PC nabízí standardně jako analogový ovladač myš. Ta má ale jiný charakter (např. nemá nulovou polohu, do které by se sama vracela) a tak její využití je jiné. Alternativou je tak spíše joystick, který má ale málokdo a tak je jeho využití ve hrách slabé.

Analogové ovládání je plynulé a tím daleko vhodnější pro řadu věcí, která se na PC běžně ovládají na klávesnici dvouhodnotově. Například zatáčení a ovládání plynu/brzdy u automobilu. To je na gamepadu nesporně lepší než na klávesnici A mě se i více líbí ovládat chůzi pomocí páčky gamepadu, než pomocí pěti kláves WASD + Shift, protože na gamepadu jsou analogové páčky 2, je možno současně jít libovolným směrem a dalším mířit, čehož se s výhodou využívá u TPS. To se na PC také realizuje dost těžkopádně, když už se o to vůbec někdo pokouší (např. Mount & Blade a jízda na koni).

Myši u PC je nutno přiznat jednu nespornou výhodu, podstatně rychleji a přesněji se s ní míří attt už zaměřovačem nebo kurzorem, čehož se s výhodou využívá u FPS i strategických her. Tohle je na gamepadu těžkopádnější a hry tomu musí být přizpůsobovány. Zde by PS3 mohl v budoucnu pomoci pohybový ovladač Move, kterým možná půjde mířit stejně snadno jako s myší, soudím tak podle Wiimote, kterým se ve Wii hrách tak nějak míří a podle iformací, že Move je ve snímání polohy výrazně přesnější. Má jít na trh někdy za měsíc v září, tak uvidíme.

3) pohybové čidlo

Pohybové čidlo je další analogový snímač, kterým je DS3 vybaven. Snímá ve třech osách a je velmi přesný. Ovládám s ním na PS3 např. letadlo ve hře Red Baron: Arcade, které se nakloní přesně tak, jak nakloním gamepad a to jak do stran  tak dopředu nebo dozadu.. Takto se letadlo ovládá intuitivněji a pocit z letu a vtažení do hry je pochopitelně lepší. A co si budeme povídat, když jsem kamarádovi půjčil gamepad do ruky u automobilové závodní hry, tak jsem si všiml, že gamepad zcala přirozeně natáčí ve směru zatáčení, přestože to v této hře nemělo žádný smysl. Je to prostě pžirozené a proč této přirozenosti nevyužít, že? Zde PC nenabízí žádnou alternativu.

4) připojení

K PS3 je DS3 připojen bezdrátově přes bluetooth. To je velmi luxusní a ergonomické, hra se dá krásně ovládat z křesla z pohodlného posedu. Klávesnice a myš sice také může být bezdrátová, ale z tohoto hlediska to nemá žádný valný smysl, protože stejně musí být položeny na stole a aby to bylo pohodlné, tak se musí jednat o vysoký pracovní stůl, tím je určena malá pozorovací vzdálenost od obrazovky, tím že se k tomu nevejde větší počet lidí  a předurčuje to vlastně celé PC hraní jako individualistické.

To gamepadů lze k PS3 připojit až 7 a existují hry, které to umí reálně využít. Na PC jsem to viděl pouze u stařičké hry Golden Axe, která umožnnnovala hru maximálně dvou hráčů současně na jednom PC a jedné klávesnici. A i tahle hra je předělávka z konzole na PC. Dnes už to trochu řeší kooperativní online hry, ale ze sociálního hlediska je lepší, když hráči jsou spolu, než že spolu jen hrají.

5) ergonomie

Co se týče ergonomie, tak gamepad těží z toho, že je to zařízení určené na hraní a tutíž tomuto účelu ergonomicky přizpůsobené. Klávesnice je primárně určená na psaní textů a ergonomicky přizpůsobena tedy něčemu jinému než hraní. To je dobře znát např. u bojových her (mlátiček) s jejich komby, které se na gamepadu ovládají lépe, ale i většiny ostatních her.

Výjimkou jsou hry se složitým ovládáním, kde se pomocí klávesnice ovládá spousta funkcí. Zde dominuje klávesnice se svým několikanásobným počtem tlečítek. Nedovedu si představit nějakou roguelike hru na konzoli. Respektive dovedu a stálo by to za houby, protože efektivita ovládání by šla do háje. A samozřejmě, na gamepadu se dost blbě píše.


rozdíl druhý: Obsluha zařízení

Zde mají konzole také výhodu, protože jsou na obsluhu a údržbu daleko daleko snazší než PC. Antiviry, malware, zpomalování a blbnutí systému a reinstalace OS, instalace a aktivace her, instalace ovladačů, nekompatibilita software, pády software i systému, složitá aktualizace software - to jsou všechno problémy, které jsem musel řešit ve Windows, konzole je proti tomu pohádka, i leckterý mobil je složitější na obsluhu než PS3. Zde PC platí daň za to, že je univerzální.

rozdíl třetí: Náklady

Cena je parametr, který se těžko hodnotí. Třeba proto, že představa herního PC se může výrazně lišit a s tím i cena. Pro mě je to cena kolem 35 kKč. Proti tomu je konzole několikanásobně levnější. Ale má to své ale. Někdo by mohl chtít započítat televizi a jsme na podobné ceně. Ale řada lidí televizi tak jako tak má, takže přirozeně zvažují jen cenu samotné konzole proti kompletnímu PC, prostě skutečné náklady, které s tím budou mít. A naopak, někdo má počítač i na jiné věci, takže může chtít do ceny započíta jen navýšení ceny PC kvůli hrám. Zřizovací náklady jsou tak individuální a není možno je paušalizovat.

 Pak tu ještě jsou provozní náklady. Zde proti sobě stojí zhruba dvojnásobné náklady na nové hry (zlodějské parazity neuvažuji, piráti jsou  póvl, ty mezi skutečné hráče nepočítám) u PS3 na straně jedné a rychlejší morální zastarávání a obměnu komponent u PC na straně druhé.

PC nahrává velká spousta velmi levně dostupných dobrých her, např. ve Score nebo po masivních slevách do 200 Kč. Proti nim na straně PS3 stojí levné hry na PSN z kategorie Minis a PSOne.

Můj dojem je, že u PS3 se cpou peníze předevší do software, hardware je nevýznamný a u PC spíše naopak i když ne tak výrazně. Ve výsledku tak výhodnost provozních nákladů obou platforem závisí na tom, kolik a jakých her si hráč pořídí. To závisí hodně na tom, co rád hraje. Multiplayer hry a hry s otevřenými světy nabízí desítky až stovky hodin zábavy, a jejich spotřeba je malá. Pokud ale někdo rád lineární koridorovky, které často čítají herní dobu sotva 5 hodin, bude muset počítat s vyššími počtem her, jejichž cena je pro PS3 méně příznivá.

rozdíl čtvrtý: Nabídka her

Od rozdílného způsobu ovládání se odvíjí i rozdílná nabídka her a tedy to, co na které platformě dominuje nebo chybí. Dá se říct, že pro PC je tu širší nabídka her i žánrů, ale co se týče AAA titulů, tak trend je naprosto jasný, dominují a stále posilují konzole jako celek. Multiplatformní hry se dělají zpravidla jako konzolové a tomu se přizpůsobuje i jejich ovládání a herní mechanismy. To se pak projevuje na PC portech her, což PC hráči nelibě nesou a tvrdí, že konzole ničí hry. Ve skutečnosti za to ale může vysoká míra piratství na PC a malé prodeje a zisky z PC her.

Poněkud překvapivá, ale hodně významna je absence MMORPG na PS3. Nevím proč tomu tak je, technické důvody na straně konzole nejdou žádné. Snad za to může technologické a marketingové pozadí ve smyslu, že PSN servery Sony by neunesly nápor kladený na MMORPG servery a zárovennn Sony nechce ztratit kontrolu nad sítttovým provozem konzolí.

rozdíl pátý: Ostatní

PS3 je uzavřená platforma pod kontrolou firmy Sony. Napsat hru pro PS3 a dostat ji mezi lidi se neobejde bez svolení lidí Sony, což asi znamená nutnost splnit jejich podmínky, asi to i něco stojí. Nic takového na PC neexistuje, to je otevřená platforma a z toho plynoucí daleko větší míra svobody pro vývojáře a prostor pro experimenty, nezávislou a nekomerční scénu. V tomto směru má PC platforma nezastupitelné místo a konzole se jí v tom nesnaží ani konkurovat.

Někteří lidé také argumentují nízkým výkonem konzolí, ale tomu já nepřikládám žádný význam. Jak jsem předeslal, hraji hry už od časů ZX Spectra a vím, že s každým výkonem lze udělat dobrou a zábavnou hru a že řada výrazně starších her je zábavnějších než ty současné. Dokonce si myslím, že by hernímu průmyslu prospělo, kdyby se přestal herní výkon zvyšovat. Vývojáři by se místo neustálého zvyšování vizuální stránky museli zaměřili na zlepšování herní stránky. Na propracované herní mechanismy, kvalitní příběhy, level design.

rozdíl šestý: Oblivion

Schválně jsem si pro PS3 pořídil Oblivion, který už mám pro PC. Na PC jsem ho moc nehrál, protože mě příliš dlouho nebavil. Zavírání bran Oblivionu mi přišlo stereotypní, ale pořád jsem si říkal, že se k němu vrátím a zahraju si ho jinak, vykašlu se na hlavní nudný příběh a budu si v tomto otevřeném světě žít jen tak, po svém. A když se mi levně nabídl pro PS3, neváhal jsem, koupím si ho jako srovnávací hru pro PS3. Ještě jsm si pořídil Fallout 3, ale ten jsem na PC dohrál, takže jsem se mu na PS3 zatím nevěnoval.

Na Oblivionu je fajn, že se v něm dá bojovat na blízko i na dálku. Říkal jsem si, že kdyby se na gamepadu ukázalo míření jako nepoužitelné, pořád mohu hrát za rytíře a máchat kolem sebe mečem, což gamepadu naopak svědčí. A samozřejmě jsem si vytvořil postavu mága.

Odehrál jsem jen několik hodin, ale jsem nadšený. Na PS3 se mi Oblivion líbí víc než na PC. Nevím přesně čím to je, jde jen o pocit nepodložený žádnými fakty. Ale toho čeho jsem se obával, špatného míření a grafiky, se nepotvrdilo. I za mága se dá na PS3 hrát v pohodě a grafika, ač jen v rozlišení HD Ready, vypadá na 42" plazmě famooozně.

Mám pocit, že celá PC platforma je velký omyl. Přijde mi, že od časů 3Dfx je pro PC platformu charakteristický neustálý a nepřestávající hon za vysokým grafickým výkonem. Ten je potřeba ke dvěma věcem. Za prvé, aby to lépe vypadalo. No, dejme tomu. A za druhé, aby to svižně běhalo a to je problém. Protože mimo jiné se také neustále zvětšuje rozlišení obrazovek a počet zobrazených bodů roste exponenciálně (s druhou mocninou) s velikostí obrazu. Dvakrát tak velký obraz má čtyřikrát více bodů, a ty spočítat, to si žádá 4x větší výkon, větší textury, větší paměttt a tak dále. A tohle všechno je vlastně z herního hlediska zbytečné. Hry jsou jako filmy, nepotřebují nijak zvlášttt vysoké rozlišení. Obrazovka univerzálního PC ano, pro kancelářské účely je zvyšování rozlišení perfektní věc. Hrám to ale přináší problém.

1 komentář:

  1. Ke gamepadu bych chtěl jenom dodat takovou drobnost. DualShock3 je myslím jediný gamepad se všemi tlačítky analogovými. To znamená například, že si lze namapovat plyn/brzdu u automobilových her na tlačítka X a O a řízení bude stejně plynulé jako na trigerech. Bohužel mnozí autoři hlavně multiplatformových her na to nedbají a analogovou funkci mapují jen na trigery. Na vině je Xboxový ovladač který má analogové jen ony zmiňované zadní trigery.

    OdpovědětVymazat